Choď na obsah Choď na menu
 


Posledné návraty V. (08.2023-01.2024)

13. 8. 2023

13.8.2023 Platoon 1986 Čata

O vojne vo Vietname bolo nakrútených viacero filmov, ale Čata má medzi nimi osobitné postavenie. Nielen preto, že ju nakrútil môj rovesník Oliver Stone s využitím krátkej osobnej skúsenosti. Nielen preto, že mal s obsadením jednotlivých úloh šťastnú ruku. Nielen preto, že kamera, hudba a strih boli výsledkom práce zručných profesionálov, ale najmä preto, že vietnamskú vojnu zobrazil maximálne autenticky so všetkou špinou, krvou, násilím, bolesťou, vulgarizmami a inými atribútmi, ktoré našťastie neboli nadužívané. Ocenil som kaleidoskopické skladanie udalostí, ktoré Stoneovi umožnili na relatívne malom priestore postihnúť mnohé charakteristiky vietnamskej vojny. I bojové scény boli nakrútené vierohodne. Aj keď nie je účelom týchto posledných návratov hľadať aj na obľúbených filmoch niečo, čo sa úplne nepodarilo, myslím že by bolo užitočné, ak by sa niekoľko krátkych filozofujúcich prejavov vypustilo. Na filozofovanie býva spravidla najvhodnejšia doba, keď už daná udalosť skončila. Na druhej strane ma potešilo, že Oliver Stone nedal vo filme väčší priestor svojmu ľavicovému zameraniu, ani často prítomnému nabubrelému americkému vlastenectvu.

platoon.jpg

 

12.9.2023 Cidade de Deus 2002 Mesto bohov

Dvojhodinová dráma pripomínajúca obsahom mafiánske filmy a výstavbou diela Tarantina je deprimujúcim pohľadom na najväčší slum Rio de Janeira. Obraz, ktorý nám poskytuje mi pripomína akvárium alebo klietku  v ktorej je chovaná hydina, skrátka stiesnený priestor     v ktorom sa tlačí mnohonásobne väčší počet obyvateľov, než je únosné. Obyvateľov neskutočne chudobných, obyvateľov bez nádeje na únik z tohto pekla. Je prirodzené, že sa spoločnosť v tomto prostredí rýchlo rozvrství, pričom prostriedkom diferenciácie sú spravidla drogy a násilie. Násilie je vo filme neustále prítomné, ale najdesivejšia je ľahostajnosť, ktorá ho sprevádza  a vek, v ktorom deti dostávajú prvé pištole. Film nakrútený podľa skutočných udalostí poskytuje iba ojedinelý prípad, keď sa niekomu podarí dostať sa do normálneho prostredia. Aj to iba vďaka tomu, že spoločnosti, ktorá vytvorila túto rezerváciu, poskytuje exkluzívne fotografie z prostredia, ktoré táto spoločnosť nepozná a vôbec netúži  ho poznať inak, ako prostredníctvom fotografií a sprievodných textov. Je prirodzené, že film neposkytuje riešenie. Integrácia, akú navrhujú "slniečkári", vychádza z chybného predpokladu, že vložením plesnivého jablka do debničky so zdravými dôjde k jeho vyliečeniu. A spoliehanie sa, že finančné injekcie a edukácia vyriešia problém slumov naráža na prekážky, akými je rýchly rast populácie a vedomie, že distribúcia drog prináša vyšší a stabilnejší zdroj príjmov, než akákoľvek dostupná práca. A tak sa obyvateľstvo slumov krúti ako veverička v kolese. Mesto bohov som aj vďaka množstvu nehercov vnímal takmer ako dokument. Veľmi dobrý a pravdivý dokument.

cidade-de-deus.jpg    

 

10.10.2023 Spotlight 2015

V 4. storočí prestali Rimania hádzať kresťanov do arény levom a kresťanstvo sa začalo utešene rozvíjať. Tak, ako sa u týraných detí v dospelosti prejavuje sklon k týraniu blízkych, aj kresťania najprv zlikvidovali pohanské svätyne, potom šírili svoje náboženstvo ohňom a mečom a neskôr prišlo aj na upaľovanie pekných čarodejníc, pretože odvádzali mužov od modlenia. A keďže kresťanstvo má aj mocenskú funkciu, ktorá vyžaduje množstvo peňazí, zaviedlo celibát, aby dedením o ne neprichádzalo. Ale testosterón funguje nezávisle od náboženstiev, takže duchovenstvo bolo zvádzané k uspokojovaniu niektorých telesných potrieb aj neprípustným spôsobom. A o tom je film Spotlight. Malá investigatívna skupinka v redakcii Boston Globe sa začne zaoberať prípadmi sexuálneho zneužívania detí predstaviteľmi katolíckej cirkvi. Vyšetrovanie napriek kladeným prekážkam (legislatívnym, ale aj presilou viery nad povinnosťou chrániť svoje deti u niektorých matiek) odhaľuje hrozivý rozsah týchto činov. Aj keď odhalenie rozsahu a zvrátenosti mnohých duchovných otriaslo cirkvou, po nejakom čase sa v zmenšenej a sofistikovanejšej miere objavilo znova. Silný dojem vo mne vyvolala perfídnosť deviantných kňazov, ktorí si svoje obete vyhľadávali medzi deťmi z chudobných, neúplných alebo rozvrátených rodín, ktoré nemali možnosti postaviť sa na odpor a aj v prípade odhalenia boli rodičia ľahko uplatiteľní. A samozrejme aj oddeľovanie svetskej a cirkevnej moci, ktorého dôsledkom bolo, že pedofilní kňazi nešli do väzenia, ale do inej farnosti. Najväčšie zlo však vidím v tom, že kňaz, ktorý je pre malého chlapca takmer nadpozemskou autoritou, sa kvôli uspokojovaniu vlastných zvrhlých chúťok zníži k najodpornejšiemu zločinu na nevinných deťoch. Psychická trauma v nich ostáva možno doživotne. Záver filmu, v ktorom je oznámené, že bostonského kardinála iba upratali do Ríma mi nahral myšlienku, či by nebolo účinnejšie útrpným právom vynucovať od pedofilov kompletné priznanie a následne ich na verejnosti upáliť. Veď "čarodejnice" sa určite nedopustili takých svinstiev, ako "služobníci cirkvi".

spotlight.jpg

 

14.10.2023 Bourne Supremacy, The 2004 Bourneov mýtus

Keď som pred necelými dvadsiatimi rokmi premiérovo videl Bourneovu trilógiu, bolo to pre mňa ako blesk z jasného neba. To ohromenie z niečoho predtým nevideného sa postupne pretavilo do trvalého obdivu a do nového etalónu pre akčné filmy a thrillery. Zdroje úspechu je možné nájsť v zostave: Ludlum-Greengrass-Powell-Wood a ... Damon. Matta Damona som umiestnil oddelene, aby som tým vyjadril, že pôvodne nepatril medzi mojich obľúbených hercov a dokonca som trochu pochyboval o jeho schopnosti uveriteľne zahrať akčného hrdinu. Ale príjemne ma prekvapil a aj keď akčných scén nebol nadbytok, pri opakovaných sledovaniach som si všimol detaily, ktoré svedčili o tom, že tieto scény boli starostlivo pripravované. Diskusie sa viedli okolo sekundových strihov a hudby. Na šialený strih a roztrasenú kameru som si zvykol až pri opakovaných projekciách. Časť Powellovej hudby mi spôsobovala zmenu tepovej frekvencie srdca a pri niektorých akčných scénach som zabúdal dýchať. Napriek všeobecne akceptovaným názorom nepovažujem za najlepší diel trilógie ultimátum, ale mýtus. Pri enormne malých rozdieloch v kvalite jednotlivých dielov nemá môj odlišný názor žiadnu váhu. Obdivované boli aj automobilové naháňačky, ktoré sa určite umiestnili v prvej päťke historických tabuliek.

bourne-supremacy--the.jpg

 

16.10.2023 Bourne Ultimatum, The 2007 Bournovo ultimátum

Po viacnásobnom sledovaní poslednej časti Bournovskej trilógie už pre mňa ostáva iba jedna nie celkom zodpovedaná otázka: je lepší mýtus alebo ultimátum. A najspravodlivejšou  bude asi odpoveď, že obe sú rovnako dobré. Pamätám si na nadšenie, ktoré zavládlo v dobe, keď jednotlivé časti trilógie sa dostávali na plátna kín a obrazovky televízorov. A s údivom sledujem, ako sa v poslednej dobe množia kritické hlasy, čo je pochopiteľné, pretože možnosť kopnúť si do niečoho veľkého prináša chlapcom s deficitmi slastný pocit uspokojenia. Určite nie je ani jedna časť trilógie dokonalá. Aj vo mne sa roja pochybnosti o tom, či to alebo ono sa mohlo odohrať tak, ako vo filme. Ale mám doma tri hrubé knihy od Ludluma a uvedomujem si, že pri ich prepise do filmovej podoby muselo byť kdečo obetované. Všetko podstatné som už napísal pri Bournovom mýtuse. Už v komentári som sa zmienil o peknom dejovom oblúku, keď agent bez minulosti začína a Bournovo ultimátum končí mužom na hladine. Spomenul som aj obavu, aby niekto netúžil bournovu popularitu premeniť na zelené papieriky. Stalo sa, ale to už nie je nič pre mňa.

bourne-ultimatum--the.jpg

 

3.11.2023 Three Days of the Condor 1975 Tri dni Kondora

Šest dnů Kondora od Jamesa Gradyho som od roku 1993 čítal asi dvakrát. Film som videl viackrát, pretože s pribúdajúcimi rokmi preferujem filmy pred knihami. Výnimočne som si ho pozrel z nahrávky, pretože TV stanica ho vysielala o 06:00 h., čo nie je pre dôchodcu dobré ani ako vtip. Nerovný zápas medzi štátom, resp. nadnárodnou spoločnosťou a civilom, ktorý sa vyskytne v nesprávnom čase na zlom mieste je divácky veľmi príťažlivý a nezáleží na tom, či toho civila hrá Alain Delon v Troch mužoch na zabitie, Will Smith v Nepriateľovi štátu alebo dokonca Matt Damon v bournovskej trilógii, kde je dokonca divák ochotný tolerovať profesionálneho zabijáka, pretože ho považuje za obeť. Divák sa tak bez problémov stotožní s Joe Turnerom, pretože dôležitejšie ako jeho práca pre CIA je neškodný charakter tejto práce. Tri dni Kondora sú napínavým, strhujúcim filmom s pozoruhodným výkonom Roberta Redforda. Nepotreboval som ho vidieť viackrát na to, aby som si všimol niektoré málo pravdepodobné epizódy. Nemám na mysli iba Turnerovu schopnosť analyzovať situáciu a inštinktívne sa vyhýbať rizikám. Viac mi prekážala epizódka s Kathy stvárnenou Faye Dunaway. I keď nebola o nič nepravdepodobnejšia, ako Redfordových milión dolárov za noc s Demi Moore v Neslušnom návrhu. Ako som už písal, nie je mojim cieľom vyhľadávať pri poslednom zhliadnutí nejaké nedostatky, takže predtým napísané je iba taká poznámka na okraj.

three-days-of-condor.jpg

 

17.11.2023 The Magnificent Seven 1960 Sedem statočných

Pomerne často frflem na množstvo remakov úspešných diel, pretože väčšinu z nich vnímam ako snahu menej úspešných tvorcov parazitovať na niečom, čo sa pred rokmi podarilo. Výnimočne, a to je aj prípad Siedmich statočných, bolo Kurosawových Sedem samurajov iba inšpiráciou, ktorá vo výslednej podobe mala iba zopár znakov pôvodného diela. Sedem statočných sa dostalo na naše plátna a obrazovky v optimálnom období, keď amerických westernov bolo málo, Smrť v sedle bola trápnou záležitosťou aj pre jej tvorcov a Leone bol ešte ďaleko. Sedem statočných bolo príjemnou vizuálnou záležitosťou, v mnohých ohľadoch priveľmi zohľadňujúcou potreby širokého diváctva. V tomto zmysle mi pripomenuli Vykúpenie z väznice Shawshank, čo tiež nie je bezchybný film, ale kritici aj diváci ho majú napriek existujúcim nedostatkom radi. Sedem statočných bolo herecky dobre obsadených, aj keď Horstovi Buchholzovi mohli vybrať iný film a u ostatných hercov nebolo nutné snažiť sa o kompletnú typológiu. Zapamätateľnú hudbu poskytol Bernstein, i keď Elmer a nie Leonard. Takže záverom môžem konštatovať, že moje pôvodné nadšenie pre Sturgesov film už odvial čas, ale do stovky mojich najobľúbenejších filmov sa stále zmestí.

magnificent-seven--the.jpg

 

21.12.2023 Il nome della rosa 1986 Meno ruže

Príklon ľudí k náboženstvu (akémukoľvek) považujem za prirodzenú potrebu ľudí, ktorým niečo v ich živote chýba alebo si niečo nevedia uspokojivo vysvetliť. Sprostredkovateľov medzi náboženstvom a veriacimi, zjednodušene cirkev, záujem veriacich samozrejme teší a nezdráhajú sa využiť pre vlastné potreby a ciele. Rozsah potrieb a cieľov je závislý od početnosti veriacich, mieste cirkvi v spoločnosti a jej sile. Aj kresťanstvo sa v behu dejín vyvíjalo od prenasledovanej menšiny, ktorú Rimania hádzali levom v aréne až po silný monokratický systém na čele s neomylným pápežom a nekritizovateľnou inkvizíciou. Taký systém predstavuje aj sfilmovaný román Umberta Eca Meno ruže. Okrem kvalitnéhoi režiséra, k jeho úspechu prispela výborná výprava, špičkoví herci a výrazná hudba Jamesa Hornera. S chuťou som si opätovne pozrel tento film a vôbec som nebol sklamaný. Okrem toho, že jeho sledovanie je hodnotným zážitkom, necháva v divákovi celý rad podnetov nielen na tému katolíckej cirkvi v stredoveku a v súčasnosti, ale aj na vývojové paralely kresťanstva a islamu. Ak by som mal vyhľadať niečo, čo by sa na filme dalo urobiť lepšie, tak by to boli, ako v množstve iných filmov, ráznejšie zásahy nožníc. U rozsiahlych epických diel sa režiséri často zdráhajú robiť zásahy do deja a vynechávať časť nakrúteného materiálu v obave, že príbeh tým stratí kontinuitu. Pričom neberú príliš do úvahy, že tým získa spád. Meno ruže je film, ktorý bez najmenších pochybností ponechám v stovke svoji najobľúbenejších filmov. 

il-nome-della-rosa.jpg

 

23.12.2023 Perinbaba 1985

Až po desiatich mesiacoch sa naskytla príležitosť pozrieť si film z Top ten. A nie hocijaký, ale jediný domáci film. Film, ktorý mi učaroval už pred štvrť storočím, kedy som ho videl prvý krát. A odvtedy nepočítane. Ani opakované sledovanie mi nenarušilo pôvodný pocit. Zvláštne je, že sa pri hodnotení tohto filmu rozchádzam nielen so širokou komunitou ČSFD, ktorá ho hodnotí iba 76 %, ale aj so stovkou sledovaných užívateľov, z ktorých ani jeden si Perinbabu nezaradil do svojej Top ten. Dlho som sa nad tým nezamýšľal. Pôvodnú rozprávku bratov Grimmovcov Juraj Jakubisko poňal svojsky, ako to u neho býva zvykom. K jeho naplneniu mal skvelú kameru Doda Šimončiča, krásnu hudbu Petra Hapku a zaujímavých hercov, počnúc Giulietou Masinou. Ale najmä originálne nápady, pomocou ktorých pôvodnú rozprávku pretvoril na majstrovsky namiešanú zmes žánrov, obrazov, hudobných motívov spojenú filmovou rečou do diela bez zjavných vzorov a pravdepodobne aj bez nasledovníkov. Dnes som však Perinbabu videl zmeneným pohľadom. Viac som vnímal problémové miesta, ktoré doteraz unikali mojej pozornosti. Nezmenilo to moje celkové hodnotenie, iba pôvodné nadšenie sa presunulo do uznania. Uvedomil som si, že filmom Juraja Jakubiska príliš nerozumiem. Jeho najoceňovanejším filmom pre mňa ostáva Tisícročná včela a po dnešku už viem aj prečo. Má silný epický základ, ktorý Jakubisko dokáže kongeniálne sfilmovať. Keď však nie je zviazaný predlohou dáva priechod svojej obrazovej fantázii bohužiaľ na úkor zrozumiteľnosti. Preto začínam uvažovať o vyradení Perinbaby z mojej Top ten.

perinbaba.jpeg

 

10.1.2024 The Mission 1986 Misia

Prvými dojmami z Misie sú nádherná príroda  a rovnako nádherná hudba Ennia Morriconeho. Ale hneď za tým sa mi začne vynárať obraz chamtivcov, pričom je úplne jedno, či ide o Španielov, Portugalcov alebo svätú cirkev. Až dnes som si uvedomil, že som v komentári k filmu v roku 2009 napísal: "Po zhliadnutí filmu som ľutoval, že Kolumbus nestroskotal v polovičke cesty. ... nám by ostal Ennio Morricone a Indiánom ich svet, v ktorom nemusia rešpektovať, že nejaký cudzí Boh mení svoju vôľu častejšie ako vrtošivá ženská a dáva im to na vedomie prostredníctvom svojich perfídnych zástupcov na Zemi" a vo filme zaznejú slová: "Stejně jsem stále myslel na to, jestli by pro tyto Indiány nebylo lepší, kdyby nás k nim moře a vítr nikdy nezanesli". Film ukazuje malý výsek z dejín, v ktorých silní využívajú alebo likvidujú slabších a keď sa slabší minú, tak sa hubia navzájom až do vzájomného vyhubenia. Ideológie alebo náboženstvá pritom zohrávajú iba pomocnú úlohu, aj keď aj im ide o moc rovnako, ako vládcom. Takže aj po 15 rokoch mám z filmu rovnako dobrý dojem, ktorého podstatou je kontrapunkt medzi čistou prírodou, čistými prírodnými ľuďmi a tým svinstvom, ktoré im údajne civilizovaní kolonizátori prinášajú. 

mission--the.jpg   

 

 

 

 

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.