Choď na obsah Choď na menu
 


Posledné návraty časť IV. (02.2023 - 07.2023)

4. 2. 2023

4.2.2023 Papillon 1973 Motýľ

Film i jeho knižná predloha sú potvrdením starej pravdy, že väzeň disponuje rádovo väčšou vôľou utiecť, než strážca ustrážiť ho. A väzeň s vytetovaným motýľom na hrudi vôľou utiecť priam prekypuje. I keď je vo väzení, z ktorého sa podľa všetkého, utiecť nedá. Jeho opakované pokusy utiecť mu síce vynášajú tvrdšie zaobchádzanie, ale jeho vieru, že raz sa to podarí nezmenšujú. Knihu Henriho Charriéra som čítal dlho predtým, než som videl film. Obsahuje pasáže, ktorým sa nedá veriť, ale autorská licencia predsa umožňuje odchýlky od nejakej „správy o úteku“. Najmä, ak jej výsledkom je pútavejšie rozprávanie a výraznejší čitateľský úspech. Franklin J. Schaffner nakrútil okrem Motýľa aj filmy Planéta opíc, Ten najlepší a Generál Patton, takže ho radím k obľúbeným režisérom. Okrem jeho verzie Motýľa, ktorú nakrútil presne pred päťdesiatimi rokmi vznikol v roku 2017 aj remake, ale nemám potrebu ho vidieť. U väčšiny remakov si pripomínam výrok Martina Porubjaka, že sa nechodí pozerať na práce iných dramaturgov a režisérov preto, lebo mu to pripadá, ako keby sa výpravca vo svojom voľnom čase chodil pozerať, ako vypravujú vlaky jeho kolegovia. Schaffnerov film je vynikajúco obsadený, Steve McQueen je neprekonateľný a sledovanie filmu bolo aj dnes pre mňa zážitkom, ktorý ospravedlňuje moju nechuť sledovať väčšinu filmov nakrútených v 21. storočí. V spojitosti s mizivými možnosťami utiecť z Diabolských ostrovov ma pobavil názor autora reportáže z moderného väzenia, z ktorého sa prakticky nedá utiecť. Autor sa rozhorčoval nad jeho neľudskosťou, ako keby možnosť utiecť patrila medzi zákonné práva každého väzňa.

papillon.jpg

 

21.2.2023 Towering Inferno 1974 Sklenené peklo

Katastrofické filmy majú solídnu základňu vďačných divákov. Jedinou podmienkou je, aby katastrofický film nebol katastrofálny. Sklenené peklo takým nie je. Tvorcovia boli zodpovední a postavili 30 metrovú maketu vežiaka, najali kvalitných hercov a na napínavý dej vyčlenili takmer tri hodiny. Z kníh Sterna, Scortiu a Robinsona nevznikol iba film o najvyššej budove sveta, ani film o požiari pri jej otvorení, ale príbeh o ľudskej chamtivosti, ľahostajnosti, pýche a neschopnosti domyslieť dôsledky svojich činov. Požiar sa šíri exponenciálne a jeho nástup bagatelizujú papaláši, ktorí si neprajú žiadne komplikácie a komunita, ktorá sa chce baviť. Veliteľ hasičov sa uvedie výrokom: „Požiare sa dajú hasiť do siedmeho poschodia a napriek tomu sa stavajú stále vyššie budovy“. Snaha vplyvného príbuzného zarobiť majlant na lacnejšej kábeláži mi pripomenula haváriu raketoplánu, ktorú spôsobila nekvalitná súčiastka za pár dolárov. Sklenené peklo nie je vhodné posudzovať iba prísne technickým pohľadom a hľadať chyby. Ide o katastrofický film a široká divácka obec si chce užiť napätie a vzrušenie bez prílišného ohľadu na technickú bezchybnosť. Každý kritik by si mal uvedomiť, že nakrútiť katastrofický film je porovnateľne ťažké, ako vojnový veľkofilm. V oboch prípadoch je potrebné naznačiť osudy a príbehy niekoľkých protagonistov, aby vytvorili protipól masovým scénam. Táto konfrontácia individuálnych osudov a hromadných pohybov je tým, na čom sa láme úspech, či neúspech filmu.

towering-inferno--the.jpg

 

1.3.2023 Hombre 1967

Keď som si dnes opätovne po desiatich rokoch pozrel Rittov film Hombre, znepokojilo ma, že ku komentáru a impresii, ktoré som úspornou formou spísal 17.6.2012 vlastne nemám čo dodať. Utešujem sa tým, že oba príspevky sú tak dobre napísané, že nevyžadujú žiaden dodatok, ani vylepšenie. Inak by som predsa musel pripustiť, že už nie som schopný napísať nič nové. Hombre patrí medzi menšinu filmov, ktorých sledovanie je pre mňa pohodovou záležitosťou. Aj keď by som dokázal na nich nájsť nejaké nedokonalosti, nemám najmenší záujem sa do toho pustiť. A tak sa nanajvýš pokúšam predstaviť si tento film, ak by v ňom hlavnú úlohu nehral jeden z mojich najobľúbenejších hercov. Pravdepodobne by som o ňom nepísal v Posledných návratoch.

hombre.jpg

 

4.3.2023 Wind River 2017

Keď vidím nekonečné snehové pláne, spravidla sa mi vybavia filmy ako Boj snežného pluhu s mafiou, Fargo a samozrejme Wind River. Z nich iba Wind River má odo mňa plných päť hviezdičiek. Iba vo Wind River sa odohráva úžasný príbeh niekde za hranicami civilizácie, kde prežívajú Indiáni vyhnaní do nehostinnej rezervácie a malá komunita ťažiaca dary zeme. S filmom som mal problém, pretože moje hodnotenie oscilovalo medzi štyrmi a piatimi hviezdičkami, čo by v inej stupnici znamená čistých deväť hviezdičiek, ale tú stupnicu v ČSFD stále nemáme. Pôvodne som mal výhrady voči Eliške Olsonovej. Pripomenula mi čudnú úlohu, ktorú zohrala Emily Blunt v prvom Sicariovi (scenár oboch Sicariov a réžiu Wind River má na svedomí Taylor Sheridan). Nemôžem si pomôcť, ale agentka FBI sa má správať aspoň tak ako Jodie Foster v Mlčaní jahniat. V snahe rozseknúť 4-5 hviezdičkovú dilemu, som si prečítal niekoľko negatívnych hodnotení a zistil, že kolegom chýbala aj para od úst osôb v chladnom počasí a prekážala im rýchlo sa pohybujúca ručná kamera sledujúca utekajúceho zločinca. Nároční kritici.

Mne už dnes nič neprekážalo,film som si pozrel v pohode a päť hviezdičiek už nespochybňujem. Všetko je asi o nastavení diváka. Keď sa divák pri sledovaní filmu sústredí iba na vyhľadávanie akýchkoľvek nedostatkov, prípadne sa u detektívok detinsky teší, že už v 28. minúte odhalil páchateľa, tak ten film bol určený iným divákom. A obrázok z filmu nezobrazuje niektorú z hlavných postáv, ale postavu, ktorej tragickou smrťou to začalo.

wind-river.jpg

 

19.4.2023 English Patient, The 1996 Anglický pacient

Anglický pacient patrí k filmom, ktoré ma zaskočili nepripraveného. Predtým, ako som ho začal sledovať som nevedel nič o príbehu, o hercoch, Oscaroch a už vôbec nič o tom, že existuje nejaký Ondaatje, ktorý predlohu napísal. Takže som sa vôbec nečudoval, že ma film, o ktorom som nič nevedel vtiahol do deja a celého ma pohltil. Nemalú úlohu v tom zohralo, že som film sledoval v nemocnici, bolesti v operovanej nohe boli neprehliadnuteľné a tak som bol vďačný za čokoľvek, čo ma od nich na chvíľku odpútavalo. Je mnoho filmov, ktoré majú charakteristické prostredie. Spomeniem napríklad tŕstie v Onibabe, nekonečné snehové pláne vo Wind River a fotogenickú púšť v Anglickom pacientovi. Vo filme sa odohrávajú dve lásky. Jedna vášnivá, nezodpovedná a zničujúca, ktorej predstaviteľmi sú Ralph Fiennes a Kristin Scott Thomas a druhá medzi Juliette Binoche a Naveen Andrewsom, ktorých osud na krátku dobu umiestnil do rovnakého priestoru. Sú filmy, ktoré sú rozmáchnuté rozpočtom, pompéznosťou a filmy rozmáchnuté príbehom. To je prípad tohto filmu. Príbeh je členitý, rozprávaný vo forme spomienok na udalosti odohrávajúce sa v rôznych časoch a miestach, čo vytvára veľmi príťažlivú mozaiku udalostí, postáv a ich osudov, pričom nič nie je jednoznačne čierne alebo biele.

english-patient--the.jpg

 

11.6.2023 Terminator 2: Judgment Day 1991 Terminátor 2: Deň zúčtovania

Nikoho nemusím presviedčať, že k akčňákom, krvákom, vyvražďovačkám a im podobným žánrom mám poriadne rezervovaný postoj. Na prvý pohľad by sa zdalo, že tento môj postoj kontrastuje so zaradením druhého Terminátora do stovky najobľúbenejších filmov. Asi to bude tým, že napriek tomu, že sa v ňom zabíja prvoligovo, považujem ho predovšetkým za film môjho obľúbeného žánru sci-fi a ten má iné pravidlá. Už prvý Terminátor ma zaujal a dvojka napriek zvyklostiam, ktoré nepripúšťajú, aby pokračovania prekonali „prvolezcov“, jeho kvality ešte viac rozvinula. V Terminátorovi No 2 sa podarilo takmer všetko. Arnold Schwarzenegger si v ňom počínal lepšie ako v kresle guvernéra Kalifornie, dej veľmi obratne nadviazal na jednotku, pričom bezproblémovo prepóloval hlavnú postavu, dej bol napínavý, hudba príťažlivá a filmové triky vyrážali dych. Nemožno sa preto čudovať, že druhý Terminátor patrí k míľnikom filmového sci-fi, ani tomu, že sa zmestil do mojej Top100.

terminator-2-judgment-day.jpg

 

11.7.2023 Miss Sloane 2016 Případ Sloane

Počas celého života som nepociťoval potrebu pozrieť si niektoré filmy opakovane, osobitne tri a viac krát. Na staré kolená objavujem užitočnosť tohto typu správania, čo mi potvrdilo aj sledovanie Jessicy Chastain do neskorej noci v jej najlepšej úlohe. Predtým ma zaujala vo filme 30 minút po polnoci o náročnom hľadaní a eliminácii Usámu bin Ládina, ale svoj úžasný talent naplno rozvinula až  v úlohe úspešnej lobistky, ktorá dosiahne Pyrrhovo víťazstvo v boji so zbrojárskou loby. Opäť som sa mohol opájať precíznou výstavbou príbehu, skvelými hereckými výkonmi a vlastne celým filmom, v ktorom všetko malo svoje miesto. Ak má byť pri posledných návratoch aj priestor na odhalenie drobných nedokonalostí, ktoré som si pri predchádzajúcich zhliadnutiach nevšimol, tak v tomto filme je to pár scén, kde jednotliví členovia jej tímu odpovedajú v presne nadväzujúcom poradí, čo mi viac pripomínalo zohraný orchester, než pracovnú debatu. A samozrejme pochybujem o filmárskych schopnostiach cvičeného švába. Ale to sú všetko detaily v porovnaní so všetkým pozitívnym a ohromujúcim, čo film prináša. Osobitne preto, že v našich podmienkach je lobizmus neslušné slovo a neslušná činnosť, ktorá, ak sa vôbec vykonáva, nemá legislatívne krytie, tradíciu, ani pravidlá, takže výsledkom je lobizmus karpatského typu, ktorý s americkým nemá takmer nič spoločné. Vrátim sa k začiatku konštatovaním, že opakované zhliadnutie niektorých špičkových filmov nie je vôbec stratou času.

miss-sloane.jpg

 

17.7.2023 Basic Instinct 1992 Základný inštinkt

S hodnotením filmu som mal od prvého zhliadnutia problém. Ovládaný predsudkami som film pokladal za predstaviteľa nejakého pokleslého žánru, ktorý bude narúšať moju galériu špičkových filmov. Prispeli k tomu aj povýšenecké komentáre salónnych kritikov, tvrdiace, že Sharon Stone je iba pekná baba a Paul Verhoeven nie je žiadnou režisérskou hviezdou. Ja som naopak presvedčený, že Sharon Stone je dobrá herečka (ktorá sa vo filme predstavila v najpríťažlivejšej forme) a Paul Verhoeven je režisér, ktorý svojimi riskantnými projektmi dosiahol minimálne striedavé úspechy. Čas ukázal, že Základný inštinkt predstavuje definičnú hodnotu erotického thrilleru, takže sa bez niektorých atribútov, ktoré zdanlivo znižujú umeleckú hodnotu diela, nezaobíde. Následne Základný inštinkt 2 ukázal, aký obrovský rozdiel je medzi špičkovým filmom a filmom, ktorý sa na jeho úspechu chce iba priživiť, čo mu mala zabezpečiť takmer päťdesiatročná Sharon Stone a nekvalitný scenár, o režisérovi ani nehovoriac. Pri poslednom zhliadnutí som ocenil aj atmosferickú hudbu Jerryho Goldsmitha. Takže jednotka ostáva v mojej pamäti ukotvená a nad kritikou snobov sa usmievam rovnako pobavene, ako nad sexuálnymi prospektormi hľadajúcimi niečo vzrušujúce v lascívne prehodených Sharoniných nohách.

basic-instinct.jpg

 

20.7.2023 East of Eden 1955 Na východ od raja

Na začiatku bol Steinbeckov výborný román a môj obdiv k herectvu Jamesa Deana. S odstupom času uznávam, že som bol k filmu pomerne nekritický a istý čas trónil medzi najobľúbenejšou desiatkou. Čas všetko upraví do prijateľnej podoby a nebolo to inak ani u tohto filmu. Je dobré, že som tieto moje zážitky nazval Posledné návraty, pretože v drvivej väčšine prípadov ide naozaj o posledné stretnutie s filmami, ktoré predstavujú pre mňa míľniky môjho kultúrneho života. Pred necelými 70 rokmi nakrútil Elia Kazan film podľa druhej časti Steinbeckovho románu. Predloha je dejovo obsiahla a nebolo jednoduché pretvoriť do filmovej podoby ani jej polovicu. Myslím, že sa to Kazanovi podarilo, aj keď som postupom času stále kritickejší. Nie však až natoľko, aby som film vyradil zo stovky mojich najobľúbenejších. Dôvodom je asi najlepší herecký výkon Jamesa Deana, ktorému vhodne sekundovala autentická Julie Harris. Pri tomto zhliadnutí som si osobitne všímal celú dejovú linku medzi Calom a Abrou, ktorá nebola až taká vedľajšia, ako som si doteraz myslel. Bohužiaľ na jej pozadí vyznela celá postava Aarona šablónovito a figúrkovito. Napriek tomu, že už dlhšie nie som nekritickým obdivovateľom tohto filmu, som rád, že sa mi ho podarilo ešte raz vidieť a potešiť sa ním.

east-of-eden.jpg

 

26.7.2023 The Prestige 2006 Dokonalý trik

Nepredpokladal som, že po trinástich rokoch od posledného zhliadnutia Dokonalého triku budú moje spomienky také útržkovité. Ale netrvalo dlho a dokázal som si spomienky na tento výborný film opäť pospájať do súvislého radu. A nielen pospájať, ale aj plnou mierou si užiť osobitosti, komplikovanosti a originality filmu. Filmu výborne obsadenému, filmu s postavami, ktoré sú nejednoznačné a vo svojej posadnutosti zvíťaziť nad súperom zvrátené a napriek všetkému schopné vtiahnuť diváka do deja, dôkladne ho vyobracať a iba na konci mu hodiť záchranné koleso. Filmu s dokonalou výpravou, ktorá do detailov zachytáva atmosféru a reality daného miesta v danom období. Jediné prekvapenie mi pripravilo poznanie, že medzi dvoma kúzelníkmi sa neodohrávalo súperenie, ale doslova boj na život a na smrť. To som si predtým nedostatočne uvedomoval.

prestige--the.jpg

 

 

 

 

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.