Posledné návraty V. (08.2023)
13.8.2023 Platoon 1986 Čata
O vojne vo Vietname bolo nakrútených viacero filmov, ale Čata má medzi nimi osobitné postavenie. Nielen preto, že ju nakrútil môj rovesník Oliver Stone s využitím krátkej osobnej skúsenosti. Nielen preto, že mal s obsadením jednotlivých úloh šťastnú ruku. Nielen preto, že kamera, hudba a strih boli výsledkom práce zručných profesionálov, ale najmä preto, že vietnamskú vojnu zobrazil maximálne autenticky so všetkou špinou, krvou, násilím, bolesťou, vulgarizmami a inými atribútmi, ktoré našťastie neboli nadužívané. Ocenil som kaleidoskopické skladanie udalostí, ktoré Stoneovi umožnili na relatívne malom priestore postihnúť mnohé charakteristiky vietnamskej vojny. I bojové scény boli nakrútené vierohodne. Aj keď nie je účelom týchto posledných návratov hľadať aj na obľúbených filmoch niečo, čo sa úplne nepodarilo, myslím že by bolo užitočné, ak by sa niekoľko krátkych filozofujúcich prejavov vypustilo. Na filozofovanie býva spravidla najvhodnejšia doba, keď už daná udalosť skončila. Na druhej strane ma potešilo, že Oliver Stone nedal vo filme väčší priestor svojmu ľavicovému zameraniu, ani často prítomnému nabubrelému americkému vlastenectvu.
12.9.2023 Cidade de Deus 2002 Mesto bohov
Dvojhodinová dráma pripomínajúca obsahom mafiánske filmy a výstavbou diela Tarantina je deprimujúcim pohľadom na najväčší slum Rio de Janeira. Obraz, ktorý nám poskytuje mi pripomína akvárium alebo klietku v ktorej je chovaná hydina, skrátka stiesnený priestor v ktorom sa tlačí mnohonásobne väčší počet obyvateľov, než je únosné. Obyvateľov neskutočne chudobných, obyvateľov bez nádeje na únik z tohto pekla. Je prirodzené, že sa spoločnosť v tomto prostredí rýchlo rozvrství, pričom prostriedkom diferenciácie sú spravidla drogy a násilie. Násilie je vo filme neustále prítomné, ale najdesivejšia je ľahostajnosť, ktorá ho sprevádza a vek, v ktorom deti dostávajú prvé pištole. Film nakrútený podľa skutočných udalostí poskytuje iba ojedinelý prípad, keď sa niekomu podarí dostať sa do normálneho prostredia. Aj to iba vďaka tomu, že spoločnosti, ktorá vytvorila túto rezerváciu, poskytuje exkluzívne fotografie z prostredia, ktoré táto spoločnosť nepozná a vôbec netúži ho poznať inak, ako prostredníctvom fotografií a sprievodných textov. Je prirodzené, že film neposkytuje riešenie. Integrácia, akú navrhujú "slniečkári", vychádza z chybného predpokladu, že vložením plesnivého jablka do debničky so zdravými dôjde k jeho vyliečeniu. A spoliehanie sa, že finančné injekcie a edukácia vyriešia problém slumov naráža na prekážky, akými je rýchly rast populácie a vedomie, že distribúcia drog prináša vyšší a stabilnejší zdroj príjmov, než akákoľvek dostupná práca. A tak sa obyvateľstvo slumov krúti ako veverička v kolese. Mesto bohov som aj vďaka množstvu nehercov vnímal takmer ako dokument. Veľmi dobrý a pravdivý dokument.